Praktiske tips og ting å se

Vær en god gjest!

Har du leid deg en seilbåt i Kroatia er  du en gjest i Kroatenes farvann. Kroatene tenker om oss omtrent på samme måte som vi nordmenn tenker om utlendinger som seiler i våre farvann. De fleste Kroatere du møter på sjøen er i sin lille snekke enten bare på en tur eller ute og fisker etter blekksprut. Få av de som bor ute på øyene driver med seiling, men du vil kunne se tradisjonelle åpne trebåter rigget med råseil. Stort sett er kroatene lite interessert i utlendingene som seiler rundt i farvannet deres, men de er hyggelige og gir hjelp om det trengs. At alle seilbåtturister tar opp så mye plass i havnene er ok – dette er tross alt en del av deres primær næring; turismen.

Blekksprutfiske i måneskinn (Vrboska)

Verdt å ha i tankene

Nyttetrafikk inklusive store og små charter båter viker bare når de må. Om de stryker forbi deg på 10 m avstand så synes de det er uproblematisk, men kanskje ikke du. Like greit å holde avstand og legge om kursen i god tid.

Septiktanken tømmes i god avstand fra land – aldri i havna selvfølgelig. Få mannskapet til å bruke toalettene på land så unngår du at holding tanken går full og pinligheter oppstår med overflow i havnebassenget, du kan også risikere bot…

Sertifikatkrav for norske seilere i Kroatia

Norsk båtførerprøve er godkjent i Kroatia for båter opp til 30 bruttotonn, ingen begrensning på lengde. Har du D5L kan du føre båt opp til 100 BT, og har du D5LA kan du føre båter helt opp til 500 BT. ICC utstedt i Norge er ikke spesifisert i listen fra kroatiske sjøfartsmyndigheter, men ICC gir ellers førerrett som båtførerprøven – 30 BT. Oversikten fra kroatiske myndigheter finner du her: sailing-licences

Plass i havna

Reservering i marinaer er mulig, men da må du være der før kl. 17. ACI marinaene tillater reservering basert på forhåndsbetaling ved bestilling på deres nettside. Men faktisk er det ofte best å ligge på bøye eller til ankers. Da er det usjenert og godt med bademulighet. Og billigere. Så kan man heller ta gummibåten inn og spise middag. Husk lommelykt.

Sommerstid er det veldig travelt i havnene så en bør være tålmodig og ”holde køen” for å få plass. Ofte svarer de de ikke på VHF  – men så snart du nærmer deg vil du se en som vinker til deg fra kaien. Følg instruksene men observer alltid dybden – det er ditt ansvar uansett hva han på kaien sier. Føler du deg usikker så ikke nøl med å avbryte. Du kan også gå inn med baugen først dersom dybden rett foran kaikanten er usikker. Pass bare på at mannskapet ditt er informert og klar med båtshaken og fortøyningen! Å bakke inn er for mange nordmenn en uvant manøver , husk å holde styrefart og stol på motorkraften. Driver du av eller er i ferd med å komme skjevt inn mot anvist plass er det alltid best å avbryte, gå ut og begynne på nytt. Det gir respekt i stedet for underholdning.

Bora = fulle havner
Kommer det varsel om Bora må man finne seg en havn i le dvs på sørsiden. Alle havnene blir da raskt fylt opp og er man for sent ute er et ankringssted som ligger i le (altså på sydsiden) det nestbeste. Det er mange bukter og ankringsplasser på øyene så det går alltid greitt å finne en plass. Vær ekstra grundig med ankringsfeste og klaring til andre båter.

Ta langt avgårde første dagen
Det kan være lurt å seile langt av gårde første dagen slik at en kommer seg vekk fra flokken av seilbåter som starter / ankommer hver lørdag. Torsdag til lørdag fylles havnene nær Trogir og Split opp på tidlig ettermiddag. Går du 30 nm første dagen vest eller sørover vil du oppleve god plass også første kvelden.

En god mistral om ettermiddagen kan ta deg langt avgårde

Fysisk aktivitet
Foruten bading, soling og fine middager på restauranter i vakker solnedgang kan det være greit med litt fysisk aktivitet når en er på land. De fleste byene en kommer til har sykkelutleie til ca 100 kr dagen. Det er en fin måte å utforske området på samtidig som man får litt trim.

De Dalmatiske alpene som ligger sør-øst for Split har mange flotte turstier å by på. Du kan faktisk få deg en heldags fjelltur ved å gå fra havna i Makarska og opp på toppen Vosac 1422 moh. Her kan du se helt til Italia på en klar dag sies det. Ta med niste og drikke – det er fin sti så joggesko er ok. Slike turer kan du ta på våren eller høsten før det blir for varmt, dvs juli og august blir for varme.
For de ivrigste som ut er det mulig selv i juli & august, men da bør ikke turen være lenger enn at du er tilbake i båten innen kl 10 om morgenen.

På toppen! – Makarska havn i bakgrunnen
Tid for topptur til Vosac 1422 moh (Makarska)

Mange steder å besøke

Maslinika på Solta: veldig koselig havn med solnedgangen rett inn. Om det er fullt i havna kan du ankre på utsiden eller gå inn i vika ved siden – Uvala Sesula og ligge på bøye.

Makarska på fastlandet; en stor og livlig by hele året med fin havn dog uten dusj og toalett på land. Et utmerket sted å være noen dager der en kan leie sykkel eller bil. Eller bare gå fra havna opp i de nærmeste fjellene.

Vrisnik – 20 min med sykkel fra Vrboska

Vrboska på Hvar; liten idyllisk havn med mange gode spisesteder. Utmerket utgangspunkt for sykkelturer til Jelsa og Starigrad og små idylliske landsbyer lenger inn på øya. Det finnes også flere fine grusveier helt opp på toppen …… 550 moh. Fantastisk utsikt!

Scedro; er en liten perle av en øy på sørsiden av Hvar. En stor og en liten vik som vender mot Hvar med bøyer eller ankring. Flere sjarmerende restauranter. Husk at nattvinder fra N kan forekomme.

Prozura på Mljet: En nydelig ”sjørøverhavn” med bøyer og restauranter. Fantastisk gresshoppe-orkester fra åssidene som omgir bukten!

Å våkne opp her er som i en drøm (Prozura, Mljet)

 

Verdt å tenke på

Svømming: Bading fra båten er en selvfølge. Dersom en liker å svømme distanser kan svømmebrille være lurt. Saltvannet svir også ser du jo i vannet der du svømmer.

Dykking; om sommeren er det mange dykkersenter å finne ute på øyene. Middelhavet er temmelig kjedelig mht marint liv i forhold til norsk undervannsfauna. Men vannet er jo som kjent klart og ganske varmt også finnes det en del vrak og spennende grotter.

Veps: De kommer gjerne til frokosten du har dekket opp til i cockpit. Røyk fra tørket kaffegrut som brennes sies å hjelpe. Personlig så velger jeg å utsette frokosten litt, gjøre unna kaffen og morgenbadet før en kaster loss / løfter ankeret. Ta ut en bitteliten seilflik og seil så sakte du kan ca 100m fra land. Ingen veps!  Ta med Epi-pen dersom noen er allergisk i reisefølget.

Vepsen liker kjøtt

Skade eller syk: De største øyene har legesenter selvfølgelig, det er jo tusenvis av turister ute på øyene. Ikke nøl å be om hjelp om du trenger det – du vil få det!

Nød på havet: Har du leiebåt vil de fleste utleiestedene ha utstyrt deg med egen telefon – dekningen er stort sett bra. Bruk uansett telefon først om den virker, VHF blir andre valget. Seahelp Croatia tlf +385 91 9112 112.

Fisking: Glem det. Adriaterhavet har lite fisk og det ville jeg heller holdt på med hjemme. Utlendinger må løse et fiskekort.

Brennmater: de finnes, men er sjelden. Og de kan svi mye mer enn vår brennmanet. Å ta en runde rundt båten og se i vannet før en hopper uti er en god rutine.

Maten: Stort sett god mat å få, de er flinke med grillen og pizzaovnene. Fiskemåltider kan være bra – be om å få se fisken før du bestiller et dyrt fiskemåltid. Prisene kan variere mye, dyrest der det er flest turister.

Ikke alle fiskene som serveres er så store!

Vinene: vinen er stort sett ”greie” og ofte kan husets vin være like bra som annet. Be om å prøvesmake.

Lokal vin smaker ofte ypperlig!

Vannet: Alt springvann kan drikkes med noen få unntak for de ytterste øyene der vann bringes i båt. Man kan etterfylle vannkanner og drikke av det, men ikke drikk vannet fra tankene. For øvrig er det lurt å ha hver sin vannflaske om bord – væsketapet er høyt om dagen!

Søppel: Alle marinaer har søppelmottak, som oftest tar private restauranter i mot også dersom du benytter deres bøye eller kai. Forsøpling av havet med plast er en dødssynd!

Skader på båt: Har det skjedd så har det skjedd. Ordne opp med involverte og bit det i deg. Tenk på alle deltagerne om bord som ikke stod bak roret og som ønsker at turen skal fortsette å være bra! Egenandelen kan ryke, men kanskje har du en reiseforsikring som dekker det. Er du redd for skader, kan du vurdere egen depositumsforsikring.

Ta et kurs hos seileren.no !!
Vi har flinke instruktører  og bruker gode seilbåter!

Ta et seilkurs i Kroatia: Øving i Navigasjon med kart
Teori og praksis går hånd i hånd hos seileren.no
Alle blir flinke bak roret på kurset