Om vær og vind og å legge til


Vær og vind og seiling i Kroatia

Stiniva
Snorklestopp ved Stiniva på øya Vis

Når du drømmer om å seile i Kroatia, tenker du gjerne på krystallklart vann, behagelig vind, sol og sommer. De fleste dagene i Kroatia om sommeren har disse ingrediensene, men også her kan du få mindre gode forhold. Skal du seile i Kroatia kan det likevel være greit å vite litt om hvordan vind & sjø kan være – det kan nemlig være ganske forskjellig fra hva vi er vant med i norske farvann!

Søk Google Play eller AppStore etter windy og andre apper for værvarsel
Windy er en av flere gode apper for vind

Først og fremst skaff deg en en god vær app – eksempelvis Windy eller WeatherPro, Yr kan også brukes. Disse kan gi deg god indikasjon på værsystemer i Adriaterhavet og det litt større bildet, MEN ingen sier noe om de lokale forholdene. De får du fra lokale marinaer og er vel verdt å bruke. Kroatisk meteorologisk institutt har et eget varsel for Adriaterhavet, den kan være verdt et besøk: https://meteo.hr

Bølger og sjø

For det meste er det rolig sjø og lite strøm siden tidevannforskjellen er på bare ca 30 cm. Enkelte plasser som Starigrad og Vrboska har noen rariteter når det gjelder tidevann som kommer og går med korte mellomrom. Men siden det er bare +/- 15 cm har det ikke noen stor betydning. Bølger kan derimot noen ganger være en prøvelse – de kan oppleves rotete og krappe. Årsaken ligger i stadige lokale vindskift. I løpet av en dag kan vinden gjerne endre seg 180 grader – flere ganger  rundt og mellom øyene. Men stort sett er sjøen ganske så flat og behagelig å seile på.

Vindforhold i Kroatia

Når det gjelder vinden er det et par ting verdt å vite om: Vindretninger har navn istedet for kompassretninger som vi bruker i Norge. Mistral er den vanligste og kommer fra NW og er typisk en ettermiddagsvind på rundt 15 knop. Jugo kommer fra sør og kan være sterk. Scirocco, også fra sør, som om vinteren kan bringe med seg gul sand fra Nord Afrika. Tramontana (Catabatic – fjellvind)  er gjerne nattvind som kommer fra innlandet N – NE – E . Noen lokale kaller det liten Bora. Den går fra blikk stille til 15 kn på 5 minutter. Gjerne fra midnatt og blåser til utpå formiddagen typisk opptil 15 knop. Den er verdt å ha i tankene når en ligger til ankers og spesielt dersom en bruker landline. Sjekk alltid at ankeret sitter godt! Og sist, men ikke minst er det Boraen, som også er en «tramontana» – dvs den kommer over fastlandet fra N – NE. Den er vanligst om vinteren, men forekommer også om sommeren, dog ikke så kraftig som om vinteren, da den kan gi vind av orkan styrke! Den er et resultat av flere værsystemer og kan oppstå når det er høytrykk langt inne over fastlandet og lavtrykk ute i Adriaterhavet. Her får man raskt 30 til 50 knop i kastene! Utfordringen er at den kan oppstå ganske raskt – dvs innenfor 24 til 36 timer. Boraen

Bra seiling i Kroatia i juli!

er kraftigst inne ved fastlandet og på baksiden av øyer med høye fjell. Det typiske med en Bora er kraftige vindbyger som kan starte «midt utpå». Rådet er å følge med når du er ute og seiler – vindbygene avslører seg ved at du ser mørke felt som jager over sjøen. Sett rev i seilene dersom en mistenker Bora er på gang – selv om du seiler i rolig vind der du er!

Ellers når det gjelder å sette seil er det som i Norge at en må ta hensyn til vindbygene spesielt når en seiler mellom øyer – eksempelvis kan steder som Hvar Channel og Korcula Channel by på frisk vind. Seiler man i mer åpent hav vil vindkast være mindre dominerende. Ha dette i tankene når du bestemmer hvor mye seil du vil ha oppe. Og til slutt; 9 av 10 dager i sommerhalvåret er fantastiske fine med 10 til 15 knop ettermiddags-mistral og rolig sjø!

Hvordan legge til i Kroatia?

Hekken inn

I Kroatia, som stort sett ellers i Middelhavet, er det hekken inn som gjelder. Når du ankommer en marina, må du først få kontakt med en av havnevaktene, om du prøver å legge deg til på en plass på egenhånd blir det fort dårlig stemning! I de større havnene må du ta kontakt på VHF først, vanligvis på kanal 17, men mange steder holder det om du kommer rolig inn, og ser etter havnevaktene. De vil vinke deg til en ledig plass. Gjør klar to akterfortøyninger, en på hver side, og fendere på begge sider og eventuelt bak. Bakk inn mot plassen du får anvist. Er dere flere ombord som kan hjelpe til, er det en fordel om en står klar til å kaste akterfortøyningen, en styrer, og en er klar til å ta imot baugfortøyningen. Ta det med ro, du har god tid, og om du er usikker vil vaktene si hva du skal gjøre. Det viktigste er å ikke bli stressa. Rolig med gasspådraget! Havnevakten vil holde opp en line, som noen ombord må plukke opp. Linen leder ut til en tykk trosse, som er festet på bunnen et stykke ut. Ta tak i linen og jobb deg forut, der du strammer godt opp slik at båten holdes ut fra brygga. Lina har ofte skarpe skjell, så vær litt forsiktig, og ikke la linen gli gjennom hånden – da kutter du deg opp!

Havnevakten trer akterfortøyningen gjennom en ring eller rundt en pullert, og kaster den tilbake ombord. Når baugfortøyningen er på plass, strammer du opp akterfortøyningene, eventuelt med litt pådrag bakover, så baugfortøyningen strammes skikkelig opp. Fest akterfortøyningene før du slipper opp på gassen. Du bør ligge med litt avstand, selv om forskjellen på flo og fjære ikke er så enorm. Leiebåtene har en planke du kan legge mellom båten og brygga, så du kommer inn og ut av båten. Bind den fast ombord!

Når du er helt på plass, skal havnevakta ha papirene på båten. Noen steder må du levere dem selv på marinakontoret. Husk å gå og betale når du skal dra igjen, så får du papirene tilbake.

På bøye eller anker

I mange bukter og viker finner du bøyer du kan fortøye til. Noen steder er det gratis – mot at du spiser middag på den lokale restauranten, andre steder kommer det noen og tar betalt. Ved noen av marinaene med begrenset antall kaiplasser, er det egne bøyefelt. Her ligger du rimeligere enn inne i selve marinaen, men med samme fasiliteter tilgjengelig. Egne «boatboys» kjører rundt i små båter og frakter passasjerer til og fra land.

Det er også nok av steder du kan ligge for anker, ofte ligger man med anker ut foran og en lang line fra hekken og inn til land. Pass opp for skarpe steiner og kråkeboller – gummibåter og knær kan fort få seg en flenge. Det finnes flere sider med informasjon om steder du kan anker eller ligge på bøye, for eksempel MySea (som også har en app) og en omfattende oversikt knyttet til Google Maps fra http://www.wosamma.at/bojenfelder/map.php   (offisielle plasser i rød og oransje, og brukertips i gult)